Mobilteknik A/S - Forum Kunena Site Syndication http://mobilteknik.dk/ Fri, 23 Feb 2018 10:05:54 +0000 Kunena 1.6 http://mobilteknik.dk/components/com_kunena/template/default/images/icons/rss.png Mobilteknik A/S - Forum http://mobilteknik.dk/ en-gb Emne: BMW i3 Udskiftning af forrude. - af: kenn http://mobilteknik.dk/forum/28-bmw-i3--i8-el-bev-samt-rex-modeller/5795-bmw-i3-udskiftning-af-forrude#5795 http://mobilteknik.dk/forum/28-bmw-i3--i8-el-bev-samt-rex-modeller/5795-bmw-i3-udskiftning-af-forrude#5795 BMW i3 Udskiftning af forrude.

Man skulle tro vi i øjeblikket var blevet et glas skadecenter for i øjeblikket laver vi næsten et rudeskift om dagen. Vi sørger for at tilpasse det så der er tid til at bilen hvergang kommer ind i varmen, inden den adskilles og får skiftet forrude.

Der skal også være tid til at den bagefter får lov til at stå inde på værkstedet imens rude limen for lov til at hærde ordenligt op. Hærdningen stopper ved 5 grader det er derfor vigtigt at man sætter tiden af, så slipper vi nemlig for at der skulle komme en utæt forrude.

Her kan du se hvordan vi gør når en BMW i3 skal have skiftet en forrude.



Som skrevet skal bilen have lov til at stå nogle timer inde på værkstedet inden man starter. Da der er varmt på værkstedet så går der kun et par timer, så er den klar. På en BMW i3 er der meget plastic der skal adskilles så i dette tilfælde er det ekstremt vigtigt at man gør sådan her inden man starter adskillelsen.



Der er ret meget der skal afmonteres på bilen. Heldigvis ligger Andrea på bagsædet og følger med i at det går rigtigt for sig. Det er heldigt at vi er i besiddelse af BMW fabrikkens forskrifter på hvordan man skifter en forrude på de forskellig BMW modeller korrekt. Det betyder også at man ikke står med en knækket klips, for dem der er fare eller er engang klips, dem er der selvfølgelig købt nye hjem af, inden vi starter på et forrudeskift.



Man kan mærke på de dele der bliver afmonteret på bilen, at de har godt af at man tager sig tiden til at bilen får lov til at blive rigtig varm inden man starter med at skille bilen ad. Alle klips og beklædninger lader sig nemt og pænt afmontere.



Sådan en forrude på en BMW i3 er ikke bare stor den er kæmpe stor. Da jeg i et andet indlæg har beskrevet omkring min eftermontering af Kafas (det kamera der sidder i midten) er jeg ret glad for at jeg ikke forsøgte at tilpasse kamera placeringen i den forrude jeg har sidende på min egen BMW i3. Det ville simpelthen ikke kunne lade sig gøre.



For at være sikker på at der ikke er noget der smutter eller man glemmer at afmontere noget, så er det noget der tager et par timer at adskille bilen. Da dagen er sat af til dette forrude projekt, så er det slet ikke noget problem. Det er en fornøjelse at have tiden til at lave det rigtigt.



Der er rigtigt mange ting der skal afmonteres på en BMW der skal have udskiftet forrude. Dog er der rigtig meget på en BMW i3, så er glad for at jeg ikke skal stå udenfor med sådan en opgave. Eller at der er sat en bestemt tid af.



På alle de biler vi montere nye forruder på, bliver der selvfølgelig ved samme lejlighed monteret originale BMW viskere. Man montere ikke en ny forrude og så montere de gamle viskere igen. Der er ikke noget værre end at have fået udskiftet en for eller bagrude, og når man så skal bruge sine viskere. Så kommer der striber på den nye rude. Så der må nye originale visker på samtidigt med ny forrude



Da det er vigtigt at man ikke får skiftet ruder ved en for lav temperatur så lægges den nye forrude klar henne foran brændeovnen. Det er ikke kun godt for den nye forude det er også godt og hyggeligt for rudemanden.



Inden man kan montere den nye forrude så skal den affedes, så er man skikker på at der ikke sidder silikone rester. Får man ikke affedet forruden, så risikere man at limen ikke får fat i glasset.



Forklappen skulle også afmonteres på bilen. Det er som skrevet tidligere en helt masse dele der skal afmonteres. Nu er ruden så skåret ud uden at man har ramt kanten på ruderammen. Det er ekstremt vigtigt på en bil der har et karrosseri af karbon.



Så er den gamle forrude afmonteret på bilen. Så skal man blot have fjernet gammel rudelim og smurt noget aktivator på ruderammen. Det skal også have lov til at tørre inden man montere den nye forrude.



Så er den nye forrude monteret på bilen. Den skal så også lige have lov til at sætte sig, inden man begynder at montere kamera og spejl ruden igen. Ved at tage det stille og roligt, så er man sikker på at forruden ikke bliver utæt og ikke mindst så sidder den rigtigt da det er en del af bilens sikkerhed.



Vi kunne med sikkerhed se at denne BMW i3 tidligere havde fået udskiftet forrude. Det er blot at kikke på den forrude der er afmonteret på bilen. Hvordan vi kan se det med sikkerhed.?



Der er ret meget monteret på forruden. Der er en holder til Kafas kamera og de hvide ringe der sidder omkring trekanten det er varmetråde for at holde dug væk fra kameraet. Den nederste er RLS en regn lys sensor.



Vi kunne med sikkerhed se at denne BMW i3 tidligere havde fået udskiftet sin forrude. For på forruden til en BMW i3 der sidder nogle hvide styr i toppen af ruden. De passer i nogle huller der sidder i bilen ved ruderammen. Dem kan man så ikke ramme hvis ikke man afmontere forklappen. Så derfor ved vi det med sikkerhed. At bilen har fået udskiftet forrude tidligere.



Som det ses på billedet så sidder der disse hvide tapper i begge sider på den nye forrude.



Inden man montere den nye forrude skal man have skiftet den lille støvliste der sikre at der ikke så nemt falder noget ned bar forruden. Sker dette får man det ikke igen, uden at afmontere bilens instrumentbord eller skifte forruden igen.



Sådan ser ruderammen ud inden man montere forruden. Den påsmurte primer er tør og så er rammen rundt omkring støvsuget, så er bilen klar til at få den nye forrude monteret.



Det kræver en sikker hånd at få rudelimen til at ligge sådan på den nye forrude. Her kan man så også se at de hvide styr, får lov til at blive på ruden. Der er også monteret en ny topliste øverst på ruden.



Så har ruden fået lov til at sætte sig, og så skal vi have samlet bilen op igen. Da det er lavet stille og roligt så passer alt 100 % og det gør så at det er en fornøjelse at samle bilen igen.



Den nye forrude pudset og der monteres de nye originale BMW viskere. Så er der heller ikke nogle irriterende fedt fingere man skal sidde og kikke på.



Så får bilen lov til at stå stille og roligt imens rudelimen hærder op. Vi har selvfølgelig sørger for at der er en fyldt sprinklerbeholder så kunden ved behov kan prøve sine nye viskere.



Det er med sikkerhed ikke mange steder at ens BMW får lov til at stå og hærde op i varmen for en brændeovn. Kunden P Watch er her monteret på den nye forrude. Så er der også styr på det.



Det Kafas kamera ser ikke ud af ret meget når man ser det sidder der i midten af forruden. Man forstiller sig ihvertfald ikke at der sidder så meget grams omkring dette Kafas. Læg lige mærke til at toplisten sidder fuldstændig snorlige.



Da dette er en BMW i3 og derfor er en elektrisk bil, så bliver bilen selvfølgelig opladet imens bilen står inde på værkstedet. Så får kunden en fuldt opladet bil tilbage.



For at være sikker på at Kafas kameraet er kaliberet, og der ikke er nogle fejl på bilen i forbindelse med det forrude skift vi netop har gjort. Så køres der en afslutende test og kalibrering på bilen.



Nu er ord jo meget taknemlige så når kunden kommer og henter sin bil igen, så ligger der et udskrift på at bilen er fejlfri. Der er i hvert fald ikke nogen fejl på det der har med forruden at gøre. Hvordan forruden er monteret det kan vi billede dokumentere, det har selv du set beviset for her.



Det var så et forrudeskift på en BMW i3. Jeg tror godt jeg skrive at der er ikke mange steder man ville være så grundig. Men der er ikke noget bedre end at køre fra et værksted med følelsen af at være blevet forkælet. Det kan denne BMW i3 kunde i hvert fald. Kundebilen kunden havde imens var sørme også på husets regning.
Som det kan ses her har vi lavet BMW skift af ruder i en årrække.
]]>
BMW i3 / i8 El Bev samt Rex modeller. Thu, 15 Feb 2018 09:09:35 +0000
Emne: BMW i3 Pdc fejl og Klimaservice service. - af: kenn http://mobilteknik.dk/forum/28-bmw-i3--i8-el-bev-samt-rex-modeller/5791-bmw-i3-pdc-fejl-og-klimaservice-service#5791 http://mobilteknik.dk/forum/28-bmw-i3--i8-el-bev-samt-rex-modeller/5791-bmw-i3-pdc-fejl-og-klimaservice-service#5791 BMW i3 Pdc fejl og Klimaservice service.

Nu er nogle af de første BMW i3 begyndt at vise nogle småfejl. I dette tilfælde var det bilens PDC system der viste en fejl. Efter at have kørt en test på bilen kunne vi se at det var den bagerste sensor i bagkofangeren der var defekt. Bilen skulle have lavet et klimaservice ved samme lejlighed. Som kronen på værket skulle vi have kodet lidt sjove funktioner på bilen.




Bilen køres ind på værkstedet og står og får lov til at blive gennemvarm. Det er frostvejr udenfor så for at være sikker på at bilens plastik kofanger ikke tager skade skal den lige have lov at stå lidt inde i varmen.



Der lidt teknik i at få sådan en bagkofanger afmonteret så man kan montere den igen uden at der er nogle holdere eller andet der knækker. Mere set i lyset af at det er frostvejr udenfor.



Tror ikke det er mange BMW ér der kommer ind på et værksted og får lov til at stå og hygge sig med ild i brændeovnen. Har fået lavet nogle holdere så det ikke er nødvendig at afmontere hele kofangeren for at skifte en defekt PDC føler.



Vildt at sådan en lille s…. Kan lave så meget ballede. Det er åbenbart en fejl vi kommer til at se meget til da det er fordi metalet på sensoren ganske enkelt begynder at ruste. Så fejler sensoren og så skal den udskiftes.



Det er altid en god ide at tjekke PDC systemet inden man samler bilen igen. Det ville være for ærgerligt at samle bilen igen for at konstatere at der er en PDC sensor mere der skulle skiftes eller den nye var defekt. Systemet virker dog som det skal som det kan ses på bilens Idrive skærm.



Så er det blot at få bagkofangeren samlet igen. Her er det en fordel at bilen har stået indenfor i varmen. For så sætter den sig bare pænt og flot på plads igen. Alt det jord og møj der gemmer sig inde bag kofangeren er fjernet og gulvet fejet for ellers skulle man ligge og rode i en stor bunke jord. Det ville være tåbeligt ikke at rense inde bag når man er der inde alligevel.



Så sidder den nye sensor som den skal, og så må der gerne gå lidt tid inden der er en anden af bilens PDC sensorer der fejler. Håber ikke at dette bliver et stort problem fremadrettet på en BMW i3. For sådan en sensor er ikke noget BMW ligefrem forærer væk.



Så skal vi have kørt et klimaservice på bilen. Da bilens kølemiddel er med til at køle bilens batterier ved opladning er det faktisk ret vigtigt at man ved at der er den rette mængde kølemiddel på bilen klimasystem.



Da bilens klimakompressor er styret af en række ventiler der åbner og lukker for kølemidlet, så skal bilen sætte på et testsystem. Gør man ikke dette så får man ikke lov til at tømme og efterfylde hele klimasystemet. Det er derfor vi har flere maskiner med BMW's originale systemer på værkstedet.



Det er en fordel med flere originale BMW systemer på værksted, for imens der laves et klimaservice på den BMW i3 så kan man kode og montere på en anden BMW imens.



Her kan man se at det var på tide at denne BMW i3 fik lavet et klimaservice. Der er kun aftappet 390 gram kølemiddel og der skal være 750 gram på systemet. Så der er slet ingen tvivl om at bilens klimasystem slet ikke virket, så havde det været sommer havde det ikke været muligt at køle bilens kabine.



Her kan det ses hvad der skal være af kølemiddels gram på bilen, da BMW fabrikken har lavet en beskrivelse i bilen. Så dette er noget man skal have tjekket med jævne mellemrum. Alternativet er langt dyrere for så kræver det udskiftning af dele på bilens klimasystem.



Det tager lidt over en time at lave sådan et klimaservice. Det er fordi at man laver en test for tæthed og så en analyse af bilens kølemiddel. Så er man sikker på at alt er som det skal være. Så derfor er det smart at man kan lave noget andet imens.



Som altid bliver der lavet en label så man kan se hvornår og hvor meget kølemiddel der er blevet efterfyldt på bilen system.



Som altid når vi har en bil på værkstedet så efterfyldes der men sprinklervæske, faktisk bruger vi 60 liter om ugen på denne årstid. Så skal kunden ikke stå udenfor og rode med det, når bilen lige har været på vores værksted.



Da tiden går stærkt er det smart at man efterfølgende får en bon rapport som man kan lægge ind i bilens handskerum. Så kan man altid se hvornår man sidst har fået lavet et klimaservice på bilen. Samtidigt er det en håndfast dokumentation for hvad der er kommet på af kølemiddel på bilen.



Alt imens bilen har stået på værkstedet er den sat til vores lader. Det betyder at når BMW i3 kunden kører herfra så henter han en fuldt opladet Elbil. Det manglede da bare som tak for tilliden.

Denne BMW i3 kunde var overrasket over at bilens Klimasystem manglede kølemiddel og var overrasket over det ikke blev tjekket da bilen sidst var til almindeligt service. Dette klimaservice hører ikke til et almindeligt service, så husk det er noget man skal bede om at få gjort.

]]>
BMW i3 / i8 El Bev samt Rex modeller. Wed, 07 Feb 2018 19:36:51 +0000
Emne: Forsikrings krævet Alarm i bilen. - af: kenn http://mobilteknik.dk/forum/24/5788#5788 http://mobilteknik.dk/forum/24/5788#5788 Forsikrings krævet Alarm i bilen.

Vi har netop lavet en tyveri skade for en BMW kunde der var så uheldig at man brød ind i bilen og stjal bilens navigationssystem og smadrede for en mindre formue i den forbindelse.

Nu er bilejeren så blevet mødt med et krav fra sit forsikringsselskab om at såfremt kunden stadigvæk ønsker at have kaskoforsikring på bilen, så vil de have eftermonteret en alarm i bilen. Ikke blot en satellit sporring men også et alarmsystem. Der vil gå i gang med at hyle såfremt der kommer indbrud i bilen.

Heldigvis er de dage ovre hvor man kom ud til en bilalarm der havde en masse fejlalarmer for i dag har man udviklet de alarmer så meget at de kan styres ved hjælp at bilens Can Bus system. Faktisk er man så langt fremme at man i dag skal programmere alarmen til hvilken type og bil den skal monteres i. Da der sidder en glasknus detektor monteres i bilen så vil den sætte sirenen i gang hvis der er nogle der skulle finde på at smadre en rude. Skulle det endelig lykkes nogle at komme ind i bilen uden at glasknus detektoren registrerede det, så ville kabineovervågningen blive aktiveret og sætte alarmen i gang.

Da jeg for 26 år siden startede med at være selvstændig var det primært for at eftermontere alarmer og startspærre i folks biler. Så kom startspærren som en fabrik monterede enhed og så døde eftermonteringsmarkedet også med alarmer. Nu virker det som om det hele er ved at starte forfra. Det virker tåbeligt at man for ganske få håndører kan købe det udstyr der skal bruges for at kunne forbigå og ikke mindst kunne stjæle eller bryde ind i folks biler Men det er desværre bare blevet den skinbarlige sandhed.




Sådan ser den alarm ud som vi har programmeret til bilen. Skulle der opstå et problem så kan vi efterfølgende køre en test på alarmen og se hvad der har været skyld i at f.eks. Alarmen har været gået. Så slipper man for at rage uklar med hele nabolaget såfremt der skulle lige en fejl på systemet. Desværre er der flere BMW modeller hvor de originale alarmer er udgået, så når man bliver mødt med et forsikringskrav om alarm i bilen. Så er der ikke ret mange andre muligheder. Til gengæld har denne alarm model så langt flere muligheder for at overvåge bilen.

Så den alarm skal vi til at eftermontere i bilen.
]]>
Montering af diverse tilbehør hos Mobilteknik A/S Tue, 06 Feb 2018 06:55:40 +0000
Emne: BMW i3 Eftermontering af Kafas. - af: kenn http://mobilteknik.dk/forum/28-bmw-i3--i8-el-bev-samt-rex-modeller/5787-bmw-i3-eftermontering-af-kafas#5787 http://mobilteknik.dk/forum/28-bmw-i3--i8-el-bev-samt-rex-modeller/5787-bmw-i3-eftermontering-af-kafas#5787 BMW i3 Eftermontering af Kafas.

Hvad er nu det for et stykke udstyr man hos BMW kalder Kafas? Det er såmænd den nye type af ACC som selv bremser bilen, når og hvis der kommer en anden bil for tæt på. Det læser også vejskilte og viser så på bilen display hvor stærkt man må køre på den givne vej. Ifølge BMW kan det ikke lade sig gøre at eftermontere dette på en BMW i3. Så det må vi da modbevise.

Desværre var jeg ikke opmærksom på at bilen ikke havde dette Kafas monteret, da jeg købte den. Til gengæld havde den alt det udstyr som for mig var super vigtigt. Det er blandt andet. LED lygter, Navigation NBT professionel, komfort acces, læder. OSV. Desværre er jeg ret sikker på at det ikke bliver en billig omgang at eftermontere Kafas på bil. Inden jeg har modtaget den ECU som styrer Kafas i bilen har jeg købt for over 9500 kr. dertil kommer at der skal købes stik og efterfølgende laves ledningsnet. Det kræver blandt andet også at der kommer en ny forude i bilen.

Lad os komme i gang og se hvad jeg har fået fat i til projekt Kafas indtil videre.




Dette er det berømte Kafas kamera. Det ser ikke ud af meget, så prisen på dette kamera er højere end sin vægt i guld. Det skal jo til så vil man have Kafas i bilen er det blot at bestille sådan et kamera. Dette er købt brugt hos en Tysk ophugger, så er det blot at håbe på at jeg kan kode det til bilen efterfølgende. Ellers skal der indkøbes et nyt hos BMW.



Kafas kameraet monteres med et kabel som ligner det der også bruges til et CCC system. Dog er det næsten 2 meter langt så det er ikke sådan et man kan bruge her. Det var enormt besværligt at finde det kabel nyt, men det lykkes endelig som det ses på billedet.



Da det er muligt af få en såkaldt bremse assistent i bilen samtidigt med Kafas, så skal vi også have monteret denne finnesse samtidigt. Dette er kun muligt da bilen i forvejen har automatisk parkering, samt PDC for og bag.



Da jeg påtænker at få mit rat betrukket med tykkere læder, så har jeg købt et rat med betjenings knapper, så kan det sidde monteret i bilen imens det rat der sidder i bilen nu, bliver sent ned og får læder på. Det bliver spændende at se om de kan få den grå ring med igen. Den offer jeg dog gerne for at få et tykkere rat i læder.



Her ses så de knapper om mangler på rattet i dag. Bilen har fartpilot, dog kan den ikke selv bremse ned når en forhindring kommer for tæt på bilen. Der kan også fås en funktion med en såkaldt kø assistent. Dette kan kun bruges på motorvej, med en maks. hastighed på 50 km. I timen. Det synes jeg ikke jeg vil bruge penge på.



Det er med dette eftermontering af Kafas at det ofte fører noget mere med sig. Da rattet i en BMW i3 uden kø assistent er lavet i hårdt plast, så er det iskoldt at røre ved om vinteren. Jer som har været med længe kan huske hvad det krævede da jeg oplevede dette problem med min gamle BMW E61. Der fik eftermonteret ratvarme. Det er desværre ikke muligt på en BMW i3 så der skal jeg have sendt rattet ned til en saddelmager. Som så må lægge skum og læder på det. Et rat i læder er ikke nær så koldt som et rat i plastik



For at være sikker på at det ikke giver problemer med bilens mulighed for at besøge et originalt BMW værksted, så er der indkøbt en helt ny ECU som passer på bilens stelnummer. Det er super vigtigt for ellers ryger min forlængede fabriksgaranti. Samt muligheden for at jeg efterfølgende kan få opdateret eller repareret min bil på et originalt BMW værksted.



Da denne Kafas løsning ikke er lavet som en Retrofit løsning eller på Dansk en løsning der er muligt at købe som eftermontering, så skal man selv fremstille et nyt ledningsnet til den ECU som skal eftermonteres.



Der er det en stor fordel at man har en masse forskellige stik og ledningsnet liggende fra tidligere eftermonteringer og har været heldig og få nogle andre har haft i overskud. Så kan man nemlig begynde at få en fornemmelse for hvad det kræver, og ikke mindst få lavet et ledningsnet til bilen. Her vil jeg dog ikke lodde ledningsnettet sammen, men ganske enkelt lave nogle nye ledninger med de stik som jeg har liggende der passer på.

Der mangler stadigvæk nogle dele til bilen. En ny forrude og de plastik skaller der sidder og dækker kameraet. Samt en del forskellige stik der skal monteres ledninger i. Bilen skal selvfølgelig også have tilført nogle udstyrskoder og kodes efterfølgende.

Det er med dette projekt Kafas som det er med alt andet BMW udstyr man ønsker at eftermontere, nemlig at det koster en hel del mere end at have bestilt udstyret sammen med bilen fra BMW fabrikken.

Forsætter dette Kafas indlæg når bilen er klar til at få løsningen eftermonteret, men det kan godt tage en rum tid. Har nemlig besluttet mig at vente til den forrude der sidder i bilen får et stenslag, og alligevel skal skiftes.

Det giver mig så også tid til at fremstille nogle ledningsnet til denne eftermontering, for har flere der spørger på dette BMW Kafas til eftermontering. Så dette indlæg er også tiltænkt dem der spørger, så man kan få en fornemmelse for hvad det i grunden kræver at eftermontere BMW Kafas i bilen.

]]>
BMW i3 / i8 El Bev samt Rex modeller. Mon, 05 Feb 2018 07:05:38 +0000
Emne: OBD Spærring - af: kenn http://mobilteknik.dk/forum/24/5784#5784 http://mobilteknik.dk/forum/24/5784#5784 OBD Spærring

Vi bliver i øjeblikket næsten lagt ned at nervøse og utrygge BMW ejere der har set og hørt om nogle der ved hjælp af bilens OBD stik kan lægge en ny nøgle ind i bilen system, for derefter at køre væk med bilen. Er man heldig finder man bilen igen inden den er blevet tømt for udstyr og værdier.

Dette gælder ikke blot BMW ejere men også Audi og Mercedes ejere. Vi har i et stykke tid ledt efter en nem og ubesværet løsning for at stoppe det. Det er nu lykkes sammen med en samarbejdspartner, som har lavet grundmodulet. Som vi så færdiggør så det lever op til de forventninger vi har til en OBD spærring.




Det er dette stik man kalder et ODB stik. Ved hjælp at dette er det muligt at tilgå bilens styremoduler. Det er selvfølgelig fornuftigt hvis det er et værksted med bilejerens vidende, der skal fejlfinde eller kode noget nyt udstyr til og på bilen.



Desværre er det også denne indgang de banditter bruger som ikke tænker på at hjælpe ejeren, men blot er ude på at stjæle bilens udstyr, eller det værst tænkelige nemlig at komme ud og køre ræs i bilen. Uanset hvile oplevelse man kommer ud for er det en rigtig grim oplevelse. Forsikringen kan erstatte bilens udstyr men ikke en mishandlet motor.



Vores OBD spærring sørger for at der ikke er noget der kan tilslutte noget til bilen uden at ejeren har sagt god for det. Vi låser ganske enkelt bilens ODB stik elektronisk. Det betyder at man blot til hverdag kører i sin bil. Skal bilen så på værksted eller skal bilen have udlæst fejl, så åbner man for adgangen til bilen. Dette sker med en fjernbetjening. Det betyder så også at skal man på ferie og bilen er pakket, så skal man ikke til at tømme hele bilen. For at et værksted kan tale med bilens styremoduler. Til gengæld er det dig som bilejer der bestemmer hvem og hvor der kan snakkes med bilen.

Har bilen fabriksmonteret alarm, så vil den blive aktiveret, hvis nogen forsøger at lægge data ind i bilen, imens OBD stikket er låst med vores OBD spærring.




Denne OBD Spærring er forhåbentlig det der skal til for at man kan få lov til at beholde sin bil, for sig selv. Vi har i hvert fald gjort det så besværligt at komme til at manipulere med bilens data at de ret sikkert vil opgive, når de opdager at bilens system ikke lader sig manipulere.

Desværre er der ikke noget system der er 100 % sikkert, for afmonterer og montere man bilens monterede OBD spærring fra. Så er det muligt at tilgå bilens styremoduler igen. Dog er det 100 % sikkert at det ikke er noget man ligger og gør i natten mulm og mørke. Det tager for langt tid og vil støje en del. Da man ikke kan se at der er lavet en OBD spærring på bilen, så vil de liste af igen når de opdager at bilens styremoduler ikke lader sig manipulere.

Har man Comfort acces på bilen, så virker det som normalt det samme er gældende for bilens originale fjernbetjening. Det er kun tilgangen til bilen OBD stik vi lader dig som ejer af din bil, bestemme hvor og hvornår man kan tilgå.

Systemet leveres både til BMW E serien og F serien G serien er under udvikling. Systemet kan også fås til Audi og Mercedes samt andre bilmærker.

Kontakt os via mail for pris og anden info.

Her kan du se et par eksempler på et par uheldige BMW ejere der har fået taget deres BMW ved et OBD tyveri.
]]>
Montering af diverse tilbehør hos Mobilteknik A/S Tue, 30 Jan 2018 10:05:16 +0000
Emne: BMW Defekt Kabine Blæser. - af: kenn http://mobilteknik.dk/forum/24/5783#5783 http://mobilteknik.dk/forum/24/5783#5783 BMW Defekt Kabine Blæser.

Vi startede for små 5 år siden med at udskifte kabineblæsere i BMW efterhånden som de holdt op med at virke. Det er efterhånden ved at være mange BMW ejere der kommer ud for at blæseren i kabinen pludselig periodisk holder op med at køre for til sidst slet ikke køre mere. Det var ikke det der var problemet med den BMW E70 X5 vi skal se her.

På denne video nedenfor kan du se og høre problemet med blæseren i bilen.

Husk lyd.







Da bilen kom på værkstedet var ruderne dugget indvendigt. Fordi kunden simpelthen ikke kunne holde ud at høre på det piveri som blæseren kom med når motoren kørte. Så som det kan ses var der slukket for kabineblæseren.



Her ses så den motor der er blevet skiftet i bilen. En kæmpe motor på en meget lille plads. Det er selvfølgelig en original blæsermotor der er monteret i bilen igen. For det er lidt af et arbejde at få den skiftet.



Det det som nævnt er et større arbejde at få kabinemotoren skiftet, så er det en smart ting at udskifte det såkaldte pindsvin også. Det er det der regulere hastigheden på motoren. Det skulle lige mangle man sprang det over og så gik det kort tid efter.



Sådan her skal blæseren lyde i en BMW med en kabineblæser der ikke er slidt.

Dette problem med defekte eller pibende BMW kabineblæsere er noget som vi kommer til at se meget mere til, efterhånden som bilerne når en vis alder. Så er det en sliddel som alt muligt andet på bilen. Her kan du se nogle udskiftninger vi har udført tidligere på BMW kabineblæsere
]]>
Montering af diverse tilbehør hos Mobilteknik A/S Fri, 26 Jan 2018 11:19:42 +0000