Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW i3 Eftermontering af Kafas.
(1 viser) (1) Gæst
I denne tråd gennemgår vi alt der har med BMW’s El modeller. Det lige fra at importere en bil fra udlandet, til dagligt brug og udfordringer. Sidst men ikke mindst skal vi have samlet en masse gode tips og tricks.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: BMW i3 Eftermontering af Kafas.

BMW i3 Eftermontering af Kafas. 8 måneder, 2 uger siden #5787

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
BMW i3 Eftermontering af Kafas.

Hvad er nu det for et stykke udstyr man hos BMW kalder Kafas? Det er såmænd den nye type af ACC som selv bremser bilen, når og hvis der kommer en anden bil for tæt på. Det læser også vejskilte og viser så på bilen display hvor stærkt man må køre på den givne vej. Ifølge BMW kan det ikke lade sig gøre at eftermontere dette på en BMW i3. Så det må vi da modbevise.

Desværre var jeg ikke opmærksom på at bilen ikke havde dette Kafas monteret, da jeg købte den. Til gengæld havde den alt det udstyr som for mig var super vigtigt. Det er blandt andet. LED lygter, Navigation NBT professionel, komfort acces, læder. OSV. Desværre er jeg ret sikker på at det ikke bliver en billig omgang at eftermontere Kafas på bil. Inden jeg har modtaget den ECU som styrer Kafas i bilen har jeg købt for over 9500 kr. dertil kommer at der skal købes stik og efterfølgende laves ledningsnet. Det kræver blandt andet også at der kommer en ny forude i bilen.

Lad os komme i gang og se hvad jeg har fået fat i til projekt Kafas indtil videre.

BMW_i3_KAFAS_1Large.JPG

Dette er det berømte Kafas kamera. Det ser ikke ud af meget, så prisen på dette kamera er højere end sin vægt i guld. Det skal jo til så vil man have Kafas i bilen er det blot at bestille sådan et kamera. Dette er købt brugt hos en Tysk ophugger, så er det blot at håbe på at jeg kan kode det til bilen efterfølgende. Ellers skal der indkøbes et nyt hos BMW.

BMW_i3_KAFAS_2Large.JPG

Kafas kameraet monteres med et kabel som ligner det der også bruges til et CCC system. Dog er det næsten 2 meter langt så det er ikke sådan et man kan bruge her. Det var enormt besværligt at finde det kabel nyt, men det lykkes endelig som det ses på billedet.

BMW_i3_KAFAS_3Large.JPG

Da det er muligt af få en såkaldt bremse assistent i bilen samtidigt med Kafas, så skal vi også have monteret denne finnesse samtidigt. Dette er kun muligt da bilen i forvejen har automatisk parkering, samt PDC for og bag.

BMW_i3_KAFAS_4Large.JPG

Da jeg påtænker at få mit rat betrukket med tykkere læder, så har jeg købt et rat med betjenings knapper, så kan det sidde monteret i bilen imens det rat der sidder i bilen nu, bliver sent ned og får læder på. Det bliver spændende at se om de kan få den grå ring med igen. Den offer jeg dog gerne for at få et tykkere rat i læder.

BMW_i3_KAFAS_5Large.JPG

Her ses så de knapper om mangler på rattet i dag. Bilen har fartpilot, dog kan den ikke selv bremse ned når en forhindring kommer for tæt på bilen. Der kan også fås en funktion med en såkaldt kø assistent. Dette kan kun bruges på motorvej, med en maks. hastighed på 50 km. I timen. Det synes jeg ikke jeg vil bruge penge på.

BMW_i3_KAFAS_6Large.JPG

Det er med dette eftermontering af Kafas at det ofte fører noget mere med sig. Da rattet i en BMW i3 uden kø assistent er lavet i hårdt plast, så er det iskoldt at røre ved om vinteren. Jer som har været med længe kan huske hvad det krævede da jeg oplevede dette problem med min gamle BMW E61. Der fik eftermonteret ratvarme. Det er desværre ikke muligt på en BMW i3 så der skal jeg have sendt rattet ned til en saddelmager. Som så må lægge skum og læder på det. Et rat i læder er ikke nær så koldt som et rat i plastik

BMW_i3_KAFAS_7Large.JPG

For at være sikker på at det ikke giver problemer med bilens mulighed for at besøge et originalt BMW værksted, så er der indkøbt en helt ny ECU som passer på bilens stelnummer. Det er super vigtigt for ellers ryger min forlængede fabriksgaranti. Samt muligheden for at jeg efterfølgende kan få opdateret eller repareret min bil på et originalt BMW værksted.

BMW_i3_KAFAS_8Large.JPG

Da denne Kafas løsning ikke er lavet som en Retrofit løsning eller på Dansk en løsning der er muligt at købe som eftermontering, så skal man selv fremstille et nyt ledningsnet til den ECU som skal eftermonteres.

BMW_i3_KAFAS_9Large.JPG

Der er det en stor fordel at man har en masse forskellige stik og ledningsnet liggende fra tidligere eftermonteringer og har været heldig og få nogle andre har haft i overskud. Så kan man nemlig begynde at få en fornemmelse for hvad det kræver, og ikke mindst få lavet et ledningsnet til bilen. Her vil jeg dog ikke lodde ledningsnettet sammen, men ganske enkelt lave nogle nye ledninger med de stik som jeg har liggende der passer på.

Der mangler stadigvæk nogle dele til bilen. En ny forrude og de plastik skaller der sidder og dækker kameraet. Samt en del forskellige stik der skal monteres ledninger i. Bilen skal selvfølgelig også have tilført nogle udstyrskoder og kodes efterfølgende.

Det er med dette projekt Kafas som det er med alt andet BMW udstyr man ønsker at eftermontere, nemlig at det koster en hel del mere end at have bestilt udstyret sammen med bilen fra BMW fabrikken.

Forsætter dette Kafas indlæg når bilen er klar til at få løsningen eftermonteret, men det kan godt tage en rum tid. Har nemlig besluttet mig at vente til den forrude der sidder i bilen får et stenslag, og alligevel skal skiftes.

Det giver mig så også tid til at fremstille nogle ledningsnet til denne eftermontering, for har flere der spørger på dette BMW Kafas til eftermontering. Så dette indlæg er også tiltænkt dem der spørger, så man kan få en fornemmelse for hvad det i grunden kræver at eftermontere BMW Kafas i bilen.

En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 8 måneder, 2 uger siden af kenn.

Sv: BMW i3 Eftermontering af Kafas. 8 måneder, 1 uge siden #5789

• FlemmingS
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
Bliver spænderne at følge, for at se hvordan og hvor meget der skal til
(Er glad for at min i3'er havde det)

Sv: BMW i3 Eftermontering af Kafas. 8 måneder, 1 uge siden #5790

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Det kan jeg godt forså du synes er spændende. Det mest ærgerlige er at min kones BMW i3 Bev har det Kafas monteret i sin bil også. Sammen med en masse andre funktioner. Så da min REX dukkede op med hele pakken såsom Comfort access og DAB tuner så overså jeg denne detalje. Men lur mig om ikke det pludselig sidder monteret i bilen. Det er jeg ret sikker på.

Nu du er med herinde. hvad er din mening om det kolde rat en vintermorgen ? er det ikke noget du lægger mærke til, eller kører du med små kørehandsker.

Sv: BMW i3 Eftermontering af Kafas. 8 måneder, 1 uge siden #5792

• FlemmingS
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
Kolde fingre?, næ min bil er dejlig varm om morgenen når jeg kommer ud til den så ingen handsker her, er ellers meget kulde skær. Når jeg skal hjem fra arbejde, ligger jeg ikke mærke til det, da jeg syntes varmen hurtigt kommer.

Kunne ellers godt tænke mig DAB+ i min, ved du hvor meget det kræver ? har kigget lidt på brugte radio moduler, men de er godt nok dyre.

Sv: BMW i3 Eftermontering af Kafas. 8 måneder, 1 uge siden #5793

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Nu var det ikke bilen jeg mente var kold, men jeg får næsten fornemmelsen af at få stukket nåle i fingrene, når jeg rører ved rattet i bilen uden at den er klimatiseret i mindst 15 minutter.

Til vores BMW i3 er det ikke et DAB+ modul der skal til, men ganske enkelt en ny NBT enhed. Det er nemlig sådan at på disse nyere BMW modeller er alt monteret i NBT enheden. Skal man så eftermontere det, så kræver det ombytning af enheden.

På de helt nye BMW modeller er alle muligheder styret (bestemt) ved hjælp af købte FSC koder. så når man køber bilen er det muligt at tilkøbe sig funktioner ved at købe de forskellige FSC koder. feks. DAB og Apple car play osv. Det er smart og langt billigere end på vores i3er

Undersøget i øjeblikket om ikke det er muligt at få BMW NBT EVO til at virke på vores BMW I3. Det er det system som sidder i de helt nye BMW modeller, det har nemlig alt monteret på og i enheden og kan aktiveres ved tilkøb af de nævnte FSC koder.
Sidste redigering: 8 måneder, 1 uge siden af kenn.
Følgende bruger(e) har sagt tak: FlemmingS

Sv: BMW i3 Eftermontering af Kafas. 8 måneder, 1 uge siden #5794

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Nu nåede jeg lige at skrive at jeg ikke ville få min i3 forrude udskiftet, før der var kommet et stenslag i forruden. Så dukker der 2 andre BMW i3 ejere ind af døren og skal have udskiftet en forrude over forsikringen. Selvfølgelig har de begge dette Kafas system i bilen. Så da nu vores dygtige rudefolk skal herned i den lejlighed så valgte jeg at bestille en ny forrude til min egen BMW i3 samtidigt.

BMW_i3_FORRUDE.1Large.JPG

Det er efterhånden rigtig mange BMW ejere vi får lov til at udskifte forruden for. Som det kan ses her har vi fået 5 forruder hjem som skal skiftes i nær fremtid. De bliver sat på lageret og får lov til at blive gennemvarme inde de skal monteres.

BMW_i3_FORRUDE.2Large.JPG

Det er denne trekant som Kafas kameraet skal kikke ud af. Det er ikke muligt at lave dette i den forrude jeg har siddende i bilen i forvejen. Tror heller ikke det ville være særligt kønt at se på efterfølgende.

BMW_i3_FORRUDE.3Large.JPG

Det er så heller ikke kun trekanten i ruden man skulle lave, man skulle også på en eller anden måde får lavet en holder til kameraet, som sidder præcis i midten og har den helt rigtige vinkel, for ellers fejler det.

Så skal jeg have bestilt en ny plastbeklædning der sidder på forruden den lige bag spejlet. Der skal selvfølgelig være plads til Kafas kameraet efterfølgende. Så er det bare at håbe at da bilen har almindelig fartpilt ab fabrik. Så skal man ikke til at udskifte kassetten med slæbe ring under rattet.( Det er den boks som airbag remmen ligger i, for nogle gange er de ikke forberedt til eftermontering.)

Vi ser hvad der sker.
Sidste redigering: 8 måneder, 1 uge siden af kenn.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Jonas
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.24 sekunder